slide-01
Pmi Croatia umanjena 25x65
20241006_102634
Vrati prethodnu sliku
Vrati prethodnu sliku
Idi na saljedeću sliku
Idi na saljedeću sliku

Propovijed vojnog ordinarija msgr. Jure Bogdana

Propovijed vojnog ordinarija msgr. Jure Bogdana prigodom 5. obljetnice smrti o. fra Josipa Marcelića TOR

Crkva Sv. Obitelji, Split – Sukoišan, 20. siječnja 2023., petak

ČOVJEK BOŽJI O. JOSIP MARCELIĆ, TOR

(31. prosinca 1929. – 20. siječnja 2018.)

 

Heb 8,6-13; Ps 85,8.10-14; Mk 3,13-19;

„I ustanovi dvanaestoricu da budu s njime i da ih šalje propovijedati s vlašću da izgone đavle.“ (Mk 3, 14-15).

 

 

Draga braćo i sestre!

1. Evanđeoska riječ koju smo upravo čuli izvješćuje nas o Isusovom izboru dvanaestorice apostola. Prije samog čina izbora Isus se povukao na goru. Gora već sama po sebi privlači, budi znatiželju, potiče um na razmišljanje, uzdiže ljudsko srce i duh k visinama. Za Isusa gora je mjesto susreta njega Sina sa Ocem. Tako je danas u evanđelju, tako je bilo i na Taboru, gori Preobraženja. Maslinska gora je također mjesto susreta Isusa s Ocem. I gora Kalvarija je mjesto susreta Isusa s Ocem, u kojemu Sin Ocu predaje sebe u žrtvi križa, predajući mu, na koncu, i svoj duh: „Oče u ruke tvoje predajem duh svoj“ (Lk 23, 46). Plod takvog susreta Sina s Ocem uvijek je otajstven. Iz toga otajstvena susreta, ispunjena Sinovim predanjem u volju Očevu i prožeta molitvom, rađa se odabir Apostola, propovjednika i poslužitelja Evanđelja. Kod izbora Gospodin ima svoje kriterije koje mi ne možemo uvijek razumjeti. Nakon Isusova odabira i njihova odaziva, evanđelist Marko je u evanđelju lapidarno precizan i sažet: „I ustanovi dvanaestoricu/ da budu s njime/ i da ih šalje propovijedati/ s vlašću da izgone đavle“ (Mk 3, 14-15).

2. U ovoj kratkoj rečenici skupljen je sadržaj i program života Isusovih apostola i svih onih koji će na njihovu riječ povjerovati i koji će ih naslijediti. Isus ustanovljuje zajednicu kojoj je On osovina, pokretač, a Duh njegov snaga. Pojedinac u apostolskoj zajednici je osoba s identitetom. Njegov identitet proizlazi i raste iz povezanosti s Isusom. Glavno načelo jedinstva i zajedništva koje donosi plodove je povezanost s Isusom, biti s Isusom („da budu s njime“). Njemu su u potpunosti odani! Na raspolaganju su mu 24 sata, da ih šalje gdje hoće i kad hoće s jasnim zadatkom, programom – propovijedati! Što? Ono što su vidjeli, čuli, doživjeli i naučili s Isusom!

Isusovu djelu spasenja, pa tako i njegovim učenicima, trajno će se suprotstavljati diabolus – „otac laži“ i cijele legije zlih duhova. Zloduh će činiti sve da spriječi dolazak Kraljevstva Božjega među ljude i da onemogući rast Božjega kraljevstva u neumrlim dušama. Isus stoga daje dvanaestorici velike duhovne ovlasti i Božansku snagu da izgone zloduhe – đavle. Duhovne ovlasti i moći u borbi sa zlodusima!

3. Peta obljetnica smrti oca Josipa Marcelića, koji je preminuo na današnji dan u splitskoj bolnici na Križinama u 89 godini života 71. godini redovništva i 65. godini svećeničke službe, povlaštena je prigoda za razmišljanje i molitvu u svijetlu Božje riječi o jednome plodnom životu Božjega čovjeka iz hrvatske zemlje s područja Zadarske nadbiskupije, uzetog od ljudi za ljude, svećenika, doživotno zavjetovanog redovnika franjevca trećoredca koji živi s Isusom, poučava i propovijeda Isusov nauk, izgoni zloduhe, širi kraljevstvo Božje u neumrlim dušama.Iz ovog samostana svetog Josipa gdje je proveo najveći dio svoga života o. fra Josip Marcelić uzišao je na goru, uspeo se noseći križ bolesti i tjelesne iscrpljenosti na svoju goru Kalvariju u splitsku bolnicu na Križinama, gdje je 20. siječnja 2018., predan u volju Božju, poput svoga Božanskog učitelja, Ocu predao svoj duh. „Oče u ruke tvoje predajem duh svoj!“ (Lk 23, 46).

Fra Josip, krsnim imenom Ivan, rođen je u Preku u brojnoj katoličkoj obitelji 31. prosinca 1929. g. od oca Jerolima i majke Marije, rođ. Klarin. Osnovnu školu završio je u rodnome mjestu 1940. g. Te iste godine odazvao se Božjem pozivu kojega je osjetio u svome srcu i pristupio franjevcima trećoredcima kao sjemeništarac u samostanu u Splitu. Nakon gimnazijske te filozofsko-teološke i redovničke formacije zaređen je za svećenika prije sedamdeset godina, 1953. također u Splitu. Bilo je to vrijeme žestokih protivljenja Crkvi, osporavanja propovijedanja evanđelja, ocrnjivanja i blaćenja Crkve svim raspoloživim sredstvima. Kao mladi svećenik redovnik, o. Josip pastoralno djeluje, stalno radi na svojoj formaciji, studira, postiže akademske stupnjeve, predaje na Bogosloviji u Zadru (1959.-1964.). U jesen 1964. godine, (još traje Drugi Vatikanski Sabor), odredbom svojih poglavara dolazi u Rim. Upisuje na Papinskom lateranskom sveučilištu doktorski studij. Doktorirao je dogmatsku teologiju, magistrirao filozofiju, i potom specijalizirao moralnu teologiju na Alfozijanskoj akademiji.

Od 1971. do 2000. predavao je različite predmete na Visokoj bogoslovnoj školi, odnosno Teologiji u Splitu (od 1999. KBF) i na Institutu za teološku kulturu laika. U Splitu će kao aktivni, a kasnije i kao umirovljeni profesor ostati do konca svoga zemaljskog života. Split je bio i ostao „baza“ plodna, Duhom Božjim ispunjena fra Josipova djelovanja.

Otac Josip Marcelić bio je i meni profesor za vrijeme studija Teologije u Splitu (1973.-1980.). Pamtimo ga kao temeljita, staložena i uvijek raspoložena profesora. No, uz te njegove osobine, sve je nas uvijek fascinirala njegova duboka pobožnost i njegova uronjenost u Boga. On je svoju teološku misao crpio na koljenima. Takva je bila njegova teologija – teologija na koljenima. Teologija koja se usvaja u molitvi, koja ulazi u srce i dušu, koja se promišlja i meditira i koja se onda predaje dalje, napisanom i izgovorenom riječju. Pater Marcelić, svećenik – redovnik – profesor nije prelazio prag predavaonice prije nego bi prešao prag naše kapelice u bogosloviji u prizemlju da se, prije nastave, pokloni Isusu u Presvetom Oltarskom sakramentu. Tako je činio i nakon nastave. Njegove riječi su ižaravale ne samo njegovu duboku vjeru koja je vodila njegov intelekt, nego su očitovale i njegovo osobno autentično, snažno duhovno iskustvo kojim je on jednostavno osvajao. Od Isusa izabran, poslan poučavati, naviještati u akademskoj zajednici evanđelje, on je stalno bio s Isusom!

4. Bio je sav uronjen u Otajstvo Boga, Božje prisutnosti i svetosti. Nama studentima teologije često je spominjao upravo taj pojam: Otajstvo. Otajstvo Boga, Otajstvo Krista, Otajstvo Crkve, Otajstvo spasenja. Mi tada zasigurno nismo shvaćali značenje toga pojma u svoj njegovoj dubini. Ali, s odmakom vremena, bila nam je sve jasnija i dubina, i sadržaj i važnost toga teološkog izričaja. A onda i shvaćanje zašto ga je otac Marcelić tako često rabio. Ključ za razumijevanje njegove osobe, njegova života i njegova djelovanja upravo se tu nalazi: u uronjenosti u Otajstvo Boga, u Otajstvo njegova jedinorođenoga Sina i Otajstvo Crkve, njegova mistična tijela. Možemo ovdje mirne duše kazati kako je na taj način o. Josip živio upravo ono što je Gospodin htio sa svojim apostolima, kako smo čuli u današnjem Evanđelju: izabrao ih je i htio je da budu s njime. I da u tom boravku s Gospodinom stječu snagu za navještaj Evanđelja s vlašću za borbu protiv Zloga. Da, on je sav bio s Bogom i u Bogu, i iz toga svoga odnosa je crpio snagu za navještaj Kristove Radosne vijesti i snagu za neumornu skrb za duše. Bio je apostol Isusa Krista! I u tomu se nije štedio. Nije bježao pred izazovima koji su u životu neminovni. Iz povezanosti – sjedinjenosti s Bogom te iz pokorničkog načina života u kojemu se nije štedio, proizlazila je njegova posvećenost organiziranju brojnih duhovnih susreta, obnova, duhovnih vježbi za laike, svećenike, redovnike i redovnice, održavanje seminara „Obnove u Duhu“, pisanje članaka i knjiga, prevođenje i izdavanje knjiga i drugih publikacija. Vjerno i s velikim poštovanjem promicao je i spomen na svete uspomene o. fra Stjepana Sorića, prvoga župnika Župe Svete Obitelji ovdje u Splitu. I u poodmaklim godinama vodio je i duhovno pratio vjernike na hodočašća u Svetu zemlju, Lurd, Fatimu, Ars, Loreto, Torino, Meksiko (Guadalupe) i drugdje… Rado je i često surađivao s medijima ‒ novinama, radijem i televizijom, posebice na lokalnoj razini, sve do posljednjih mjeseci svoga života.

5. O. Josip Marcelić bio je čovjek dušobrižnik, duhovni vođa, ispovjednik. Ovaj samostan sv. Josipa i njegovi prostori: ova crkva, mala pokrajnja kapela, govornica ovog samostana – svjedoci su mnoštva onih koje je ovdje primao i čije je duhovne i tjelesne nevolje strpljivo i satima slušao. On je svima njima, ponajprije svojom molitvom i svojim dubokim duhovnim iskustvom, donosio Boga i njegovu utjehu, upućujući ljude u pobožan život i predanje u Božju volju. Duše je vodio i upućivao Kristu i njegovoj Majci Mariji. Sve to činio je poput svoga Božanskog učitelja u skrivenosti idubokoj vjeri u Božju ljubav, u Božju svemogućnost, u Božju brigu za svakog čovjeka, napose onoga koji trpi.

I ustanovi dvanaestoricu da budu s njime i da ih šalje propovijedati s vlašću da izgone đavle.“ (Mk 3, 14-15). Dok razmišljamo o životu i djelu o. Josipa Marcelića, u svijetlu ovih riječi iz Markova evanđelja ne možemo se ne sjetiti riječi pape Franje iz Apostolske pobudnice o pozivu na svetost u suvremenome svijetu „Gaudete et exultate“. Papa kaže: „Ne treba se bojati svetosti. Ona ti neće oduzeti snagu, život ili radost. Naprotiv, postat ćeš ono što je Otac imao u svojoj promisli kad te je stvarao i bit ćeš vjeran svome najdubljem identitetu. Ovisiti o Bogu oslobađa nas od svakog oblika ropstva i dovodi nas do toga da prepoznamo vlastito dostojanstvo“[1].

O. Josip Marcelić bio je čovjek, svećenik, redovnik franjevac trećoredac, „vjeran svome najdubljem identitetu“ izgrađenom i stalno nadograđivanom u Isusovoj školi. Snaga Crkve u svim vremenima su osobe koje su pretočile evanđelje u svoj život. Slabost Crkve je nedostatak osoba „vjernih svome najdubljem identitetu“ evanđelju Isusa Krista. Samo je svetost autentična. Sve drugo je manje važno. Amen.

 


[1]Papa Franjo, Gaudete et exultate, Radujte se i kličite, Apostolska pobudnica o pozivu na svetost u suvremenom svijetu, br.32.